Bouwteam heeft er weer zin in. - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van bouwteamhooglandcebu - WaarBenJij.nu Bouwteam heeft er weer zin in. - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van bouwteamhooglandcebu - WaarBenJij.nu

Bouwteam heeft er weer zin in.

Door: Cor

10 Oktober 2014 | Filipijnen, Cebu City

Als je zoals gisteren over de markt loopt, dan merk je hoe arm de meeste mensen hier zijn: kleding, schoeisel vaak slippers of geen schoeisel, het aanbod op de markt, de prijzen, de woningen in de omgeving, maar ook aan de bedelaars die je tegenkomt, vaak ook kinderen. Het uitzicht vanaf de markt is mooi, je kijkt uit over de stille oceaan, maar de woningen
eromheen zijn echt krotwoningen, bestaande uit steen, hout, zeil en blikken verroeste platen op het dak.
In de stad zelf zijn de woningen beter. Het lijkt een rijk stadje. Het krioelt er vn de zijspannetjes en wij maken er soms ook gebruik van: kosten voor een ritje van 3 km, 5 pesos, maar wij moeten altijd meer betalen, ongeveer 20 pesos, 30 cent, 15 cent per persoon. Maar dat betalen we graag aan de afzetters. Ook zijn er veel scholen en lopen er veel geuniformeerde kideren rond. eetstalletjes en winkeltjes overal. Iedereen probeert er wat te verdienen. De mensen zijn vrolijk.
Gisteravond hebben we in een ander restaurant gegeten. Het eten was er prima. Vanmorgen aten we weer bij onze buren, omelet en brood, koffie en ananassap. Een prima ontbijt.
De dag begon zoals alle andere dagen: ploeteren in de keiige lemen grond.
Zwaar, vermoeiend werk, zeker geen pretje.
Tegen de pauze keere het tij. Gerard was de hele dag al aan het vlechten van het betonijzer en Chris wist beslag te leggen op een verlaten rol ijzerdraad van een oudere Filipijn die ermee aan het draadjes knippen was voor het vlechtwerk van Gerard en de voorman van de groep, samen op de steiger. Cor en Johan sloten zich aan en waren verdienstelijk bezig met het sociale werkplaats werk: het knippen en buigen van ijzerdraad teneinde er vlechtdraadjes van te maken. Verantwoordelijk en vooral zittend werk.
Bart en Henny vonden ook hun draai. Zij sloten zich aan het bij het timmerwerk. Toen de hamer even onbemand was wisten zij daar beslag op te leggen. Samen met de lokale timmerman zijn ze bezig met het bekisting voor het volstorten van de kolommen met beton. De lokalen doen nu het zware werk: beton storten en funderingen graven. Het lijkt ongeregeld, 20 man op een werk van 18 x 9 meter, maar een ieder doet zijn taak en in deze week zien we echt vooruitgang, maar de stapel stenen zal wel blijven staan.
Groetjes aan iedereen.

• 10 Oktober 2014 - 10:00

Jolanda:

De week schiet al weer op. Hopelijk sluiten jullie het af met een voldaan gevoel. Zet hem nog even op. Groetjes aan iedereen.

• 10 Oktober 2014 - 11:50

Johan En Gerda:

Het verbouwen van de kroeg is toch ergens goed voor geweest nu kan je tenminste al draadjes knippen.
    Nog even hard werken en dan vacantie.
    groeten aan allemaal

• 10 Oktober 2014 - 11:51

Gerard Hoogland:

Hoi boys leuk de verslagen, leuk maar zwaar werk als ik de berichten mag geloven.
    Geniet toch maar van de omgeving en tot zien in het mooie dorpje Hoogland.
    Ik neem me petje van GROOS HOOGLAND af voor jullie doorzettingsvermogen.

• 10 Oktober 2014 - 13:58

Annie:

gelukkig voor jullie dat er wat schot in de bouw zit want het was wel hard buffelen met z'n allen. Maar nog even tandjes op elkaar Bert en dan mogen jullie even relaxen. Succes !!